We gebruiken cookies

We gebruiken de nodige cookies om de website zo goed mogelijk te laten werken.
Ga akkoord met het gebruik van additionele cookies voor de beste ervaring.
Bekijk voor meer informatie onze privacy statement.

Interview met Claudia Broch, Orchideeënambassadeur in Nederland 

Claudia Broch is geboren en getogen in het Westland, zes jaar geleden verhuisd naar Leiden om het stadsleven op te zoeken en vorig jaar verhuisd naar Leiderdorp. Als tuindersdochter heeft zij de groene vingers zeker meegekregen en alhoewel haar eerste baan – na haar bachelor Communicatie – buiten de sector was, heeft zij na een aantal jaar de overstap gemaakt naar de sierteeltsector. Na bijna zes jaar ambassadeur te zijn geweest van de anthuriums, maakt zij sinds januari deel uit van het team van Orchidee Nederland om de prachtige orchideeën te promoten. 

Waar staat Orchidee NL voor?
Orchidee Nederland is een ondernemersinitiatief van alle orchideeëntelers en -veredelaars waarbij niet concurrentiële onderwerpen worden opgepakt. Enerzijds richten wij ons op kwaliteit en duurzaamheid en anderzijds op markt en promotie. Ik houd mij bezig met promotie, zoals marketing en communicatie. Vanuit de afdeling marketing & communicatie worden orchideeën continue top-of mind gehouden bij consumenten middels promotie- en awareness campagnes.  

De markt is onderverdeeld in shopper activaties en trade marketing. Met shopper activaties worden consumenten naar de winkel verleid middels gerichte promotie en communicatie. Trade marketing houdt in dat er vanuit een categorierol met ketenpartners gewerkt wordt aan een meerjaren commitment om de orchideeën een betere schappositie te geven.  

Welk doel wil Orchidee Nederland bereiken?
Orchidee Nederland is gestart met als doelstelling het gezamenlijk promoten van potorchideeën. Dit doen we middels diverse marketingactiviteiten voornamelijk in de kernlanden Nederland, Duitsland, Engeland en Frankrijk, waarbij we onlangs een nieuwe awarenesscampagne hebben gelanceerd. Deze heeft als kern de positieve emotie die de orchidee oproept: “De puurste vorm van geluk”. Met deze campagne laten we zien dat je met de orchidee niet alleen een stijlvolle toevoeging in huis hebt; je ervaart ook een geluksmoment uit de natuur. Dat orchideeën blij maken blijkt namelijk uit consumentenonderzoek, waarbij de orchidee wederom bovenaan staat in de lijst kamerplanten die het geluksgevoel bevorderen. Met internationale marketingactiviteiten, waaronder diverse shopperactivaties en consumentenevents, en op eigen inspiratiekanalen bereiken wij een breed internationaal publiek. Zo hebben we ruim 145.000 volgers op sociale media en een vernieuwde website, waarbij het geluksgevoel prachtig terugkomt. Zeker de moeite waard om een kijkje te nemen!   

Wat is de doelgroep die ONL wil bereiken?
Voor de marketingactiviteiten op de winkelvloer en in de communicatie richten we ons op drie verschillende doelgroepen die gedefinieerd zijn vanuit uitgebreid onderzoek door Bloemenbureau Holland, Royal FloraHolland en VGB naar de consumentenwaarden op het gebied van bloemen en planten in de kernlanden. Dit zijn de consumentensegmenten Aesthetic Explorer – de stijlgevoelige consument -, Caring Conventionalist – de gezelligheidsconsument – en de Nature Carer – de natuurliefhebber. Met name de Aestetic Explorer is een interessante doelgroep waar we ons op richten. Het is niet de grootste groep (12% van de bevolking), maar wel verantwoordelijk voor 24% van de aankopen in de bloemen- en plantenmarkt. Daarnaast is binnen deze groep omzetgroei mogelijk en blijkt dat de andere consumentendoelgroepen door de Aesthic Explorer beïnvloed worden. Kortom, een groep die we graag inspireren met aantrekkelijke campagnes en promotie-acties op de winkelvloer.  

In juni zijn de Orchid Inspiration Days geweest. Wat is het doel van dit evenement?
Het is een inspiratie-evenement dat geïnitieerd en georganiseerd wordt door een groep orchideeën telers. Hierbij pakken telers extra uit om hun nieuwste ontwikkelingen, noviteiten en bijzondere producten te laten zien aan klanten en eindklanten. Het is eigenlijk het visitekaartje van orchideeëntelers en een leuk moment om bij de bedrijven langs te gaan. Het niveau van de presentaties ligt hoog. Ik heb presentaties gezien die niet onder doen op een high end interieurbeurs en dat is denk ik precies hoe de orchidee het beste tot zijn recht komt.  

Hoe kijk jij terug op de Orchid Inspiration Days?
Wat mij opviel is dat de kwekers enorm hun best doen om de bezoekers te verrassen en een beleving mee te geven. Er wordt goed gekeken naar de laatste trends en daarop worden de producten en toegevoegde waarde geselecteerd. Zo zag ik bijvoorbeeld prachtig ingerichte showrooms waarbij actuele trends tot leven kwamen door orchideeën te combineren met de juiste kleuren, materialen en woonaccessoires. Maar ook de combinatie met groene planten zag ik veel voorbijkomen. Het gaat daarbij dus niet alleen om de presentatie van de orchideeën, maar de bedrijven laten een totaalaanbod zien, waarbij ze in mijn optiek heel slim inspelen op de vraag vanuit de markt.  

Welke promotionele actie is voor jou het absolute hoogtepunt geweest tot nu toe?
Dat is toch wel Salone del Mobile – ook bekend als Masterly – in Milaan geweest. De ‘Salone’ is wereldwijd dé internationale designbeurs, met presentaties in het beursgebouw en door de hele stad Milaan. Voor het tweede jaar op rij was Orchidee Nederland geselecteerd om een assortiment van de hoogste kwaliteit Nederlandse orchideeën tentoon te stellen. Het was een evenement waarbij we echt hebben kunnen uitpakken. We hebben de breedte van het assortiment gepresenteerd en laten zien hoe goed orchideeën passen in het hoogste designniveau. Verdeeld door de presentatie hadden we zitjes gecreëerd, waardoor de bezoekers even tot rust konden komen tussen de orchideeën en genieten van al het moois. De wens was om de bezoekers een kijkje te geven in de wereld van de orchideeën en het geluksgevoel mee te geven. Het was geweldig om de reacties van het publiek te zien op de mooie mix aan orchideeën en aan de hand van de positieve reacties en de hoeveelheid foto’s die genomen zijn is dat goed gelukt. 

Hoe blijf jij op de hoogte van alle actuele ontwikkelingen in de markt?
Door op verschillende locaties te werken (bij telers, veredelaars en op de veiling) krijg ik veel mee van wat er speelt bij de bedrijven en de algemene marktontwikkelingen. Daarnaast volg ik de vakmedia en ben ik met regelmaat aanwezig bij marketingevents om de laatste ontwikkelingen in mijn vakgebied mee te krijgen.  

Wat staat er voor de komende 12 maanden onder andere op de agenda?
Het grootste evenement/moment  is net geweest, namelijk de Dag van de Orchidee op donderdag 1 september. Op deze dag vonden er allerlei activiteiten plaats om de pracht en diversiteit van de orchidee te vieren. Denk aan live demonstraties op Floriade met arrangeur Romeo Sommers, orchideeën-complimentenmeisjes op de Floriade, een influencersamenwerking, publicaties in de media, en een Tuinbranche Nederland evenement waarbij 180 internationale tuincentrumeigenaren op bezoek komen.

In het najaar ligt het accent op de shopper activaties en komen er diverse internationale acties op de winkelvloer. Daarnaast zijn we bezig hoe we de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid collectief kunnen uitdragen en staat er nog een nieuwe contentproductie op de planning.  

Hoe komen de plannen tot stand?
Orchidee Nederland maakt elke 3 jaar een meerjarenplan, dat de basis vormt voor de activiteiten en de financiering. Na instemming van de kwekers, wordt de invulling per jaar uitgewerkt met daarin een voorstel van activiteiten die bijdragen aan het behalen van de doelen. Dit wordt voorgelegd bij de stuurgroep en de werkgroep Markt en Promotie – hierin zitten kwekers, de veredelaars en een aantal teamleden van Orchidee Nederland- en bij akkoord wordt dit zo uitgevoerd. 

Wat is jouw ultieme doel om te bereiken met Orchidee NL?
Als de orchidee gezien wordt als dé zorgeloze plant om je interieur naar een hoger niveau te brengen, dan is wat mij betreft het doel bereikt. De orchidee wordt veelal gezien als een plant die lastig te verzorgen is, maar niets is minder waar. Als consumenten weten dat deze plant minimaal 10 weken en vaak zelfs maanden houdbaar is, hoe makkelijk de verzorging is, wat een prachtige diversiteit het assortiment te bieden heeft, en dat je met een orchidee op een toegankelijk en betaalbare manier een kunstwerkje uit de natuur naar binnen haalt, dan is wat mij betreft het ultieme doel bereikt!