We gebruiken cookies

We gebruiken de nodige cookies om de website zo goed mogelijk te laten werken.
Ga akkoord met het gebruik van additionele cookies voor de beste ervaring.
Bekijk voor meer informatie onze privacy statement.

Maak kennis met Mareen Bogerd

Sinds 1 december 2020 is Mareen Bogerd de nieuwe Manager Marketing en Productmanagement. De nieuwsgierigheid naar de andere kant van de keten, de aantrekkingskracht van de groene sector en de mogelijkheid om retailervaring in te zetten, zijn voor haar de redenen geweest om over te stappen van de retail naar Anthura, een veredelingsbedrijf.

Kan jij je keuze voor deze functie toelichten?
De afgelopen vijftien jaar heb ik gewerkt op het snijvlak van winkels, consumenten en assortiment. Hierbij stond één vraag centraal: welk assortiment heeft de winkel nodig om de consument zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn? Hierbij zijn de schappen niet van elastiek en is het doel de consument te helpen met keuzes maken en keuzestress te vermijden. Vervolgens bepaal je wat je erover communiceert en hoe je de boodschap het beste overbrengt. Natuurlijk neem je hierbij de aangesloten ondernemers, franchisers, mee in de keuzes die je maakt met betrekking tot assortiment, promoties en verkoopprijzen en stel je de winkels in staat om zo goed mogelijk aan de, vaak latente, consumentenwensen tegemoet te komen.

Ik was al langere tijd nieuwsgierig naar de andere kant van de keten en die interesse was meerledig. In mijn huidige functie kwam onverwachts alles samen. Vragen als ‘Waarom kiezen producenten om een bepaald product in de markt te zetten, met welk doel en met welke verwachtingen?’ kan ik nu stellen aan onze klanten. Mijn kennis van retail helpt in de gesprekken met onze klanten en de vertaling van de wensen van retail naar het aanbod en het assortiment van de klant kan ik hierbij meenemen. De klantfocus die vanuit retail vanzelfsprekend is, helpt met de vertaling van onze technische productfocus naar de wensen van de klant en de klant van de klant.

Daarnaast lijkt een lange termijn samenwerking met franchisers op de samenwerking die wij met onze klanten hebben. Je hebt allebei een eigen belang en als je het gezamenlijk belang vindt, is 1+1=3. Wat het helemaal afmaakt voor mij is dat onze sector voorop loopt als het gaat om innovatie en duurzaamheid en dat het hier om planten gaat; producten waar je blij van wordt en die de wereld kleurrijker maken. Wat wil je nog meer?

Wat houdt jouw functie in?
De functie van Manager Marketing en Productmanagement gaat in een notendop over de inschatting van de klantvraag, voor nu en in de toekomst en om de klant zo goed mogelijk in staat te stellen antwoord te geven aan haar klanten, zowel in product, assortiment als in communicatie.

Jij bent nu ruim een half jaar bezig. Is het wat je er van had verwacht en waarom wel/niet?
Het is nog leuker dan ik had verwacht. Er is echt een wereld voor mij opengegaan. Dat komt mede door de sector, die heel vooruitstrevend is en het geheim van ‘de natuur’ probeert te doorgronden. Anthura is daarbinnen een enorm innovatief, technisch georiënteerd bedrijf met heel veel gepassioneerde collega’s. Er is een basishouding van ‘elke dag beter worden’. Als een collega een idee neerlegt, wordt er gekeken hoe we dat idee met elkaar naar een hoger niveau kunnen tillen. Dat past heel erg bij wie ik ben: steeds kijken naar wat er beter of anders kan om het daarna samen, met elkaar, nog beter te doen. En natuurlijk ook kijken naar wat er niet goed gaat, met het doel er van te leren en hoe het beter kan. In de praktijk betekent dit dat we niet de gebaande paden aflopen, maar kijken hoe je je doel kunt bereiken.

Welke doelen heb jij jezelf gesteld?
De belangrijkste bijdrage die ik kan leveren, is kijken hoe we onze klanten kunnen helpen om nog beter de juiste rassen te kiezen. Het ene ras past nu éénmaal beter bij de werkwijze van de ene klant dan bij de andere klant. Dit kan gerelateerd zijn aan bijvoorbeeld een snellere teelt of omdat een klant vooral naar een specifiek land exporteert, waar andere ‘eisen’ gelden. Daarna is het belangrijk dat wij het verhaal van de door ons veredelde rassen vertellen aan de klant van de klant of zelfs de klant van de klant van de klant. Volg je me nog? Hieraan zijn eigenlijk alle werkzaamheden op de afdeling gerelateerd: veredelingsstrategieën, (markt)introducties, concepten, noviteiten, beurzen, communicatie, te veel om op te noemen. Ik ben heel erg benieuwd hoe we er over vijf jaar voor staan op dit gebied.

Wat is jou tot op heden het meest opgevallen?
Wat me het meest geraakt heeft, is de passie en betrokkenheid van alle collega’s. Hoe ik door alle afdelingen ontvangen ben, hoe we met elkaar plannen maken, hoe we volgende stappen kunnen zetten en hoe ik van iedereen de tijd krijg en heb gekregen om me thuis te voelen in deze enorm inspirerende wereld van anthuriums en orchideeën.

Wat is de grootste uitdaging in jouw functie? Waarom?
Als afdeling zijn we een spin in het web. We verbinden de wensen van de consument over 10-20 jaar met de onderzoeks- en veredelingsvragen van nu. Dat is natuurlijk ontzettend complex, want een consument bedenkt nu niet wat hij over 10 of zelfs 20 jaar nodig heeft of mooi vindt. Dat betekent dat je goed moet luisteren en door de ontwikkelingen heen moet kijken. Gelukkig doe ik dat niet alleen, maar met veel collega’s van verschillende afdelingen.

Deze reis is voor mij net begonnen en de afgelopen maanden heb ik de tijd genomen om Anthura, collega’s, (een deel van) onze klanten, partners en leveranciers te leren kennen en mij te verdiepen in de sector. Dat alleen al is overweldigend en interessant en kost veel tijd. Er begint nu een nieuwe fase en dat is om al mijn ideeën en hersenspinsels om te zetten in concrete plannen. Deze uitdaging ga ik met veel plezier en vertrouwen aan!