We gebruiken cookies

We gebruiken de nodige cookies om de website zo goed mogelijk te laten werken.
Ga akkoord met het gebruik van additionele cookies voor de beste ervaring.
Bekijk voor meer informatie onze privacy statement.

Bricks & clicks online kansen

Anthura kijkt terug op een drukbezochte en succesvolle relatiedag voor snijanthurium. Afgelopen donderdag was het thema van de jaarlijkse relatiedag Bricks & Clicks. Gezamenlijk werd gekeken naar hoe online en offline elkaar kunnen versterken en hoe consumenten een bloemenbeleving geboden kan worden.

Thema Bricks & Clicks: versterkt de online verkoop van bloemen ook uw offline verkoop?

bricks

Aanleiding voor dit thema is het feit dat de fysieke retail flink onder druk staat, terwijl aan de andere kant voor online retail de bomen tot in de hemel lijken te groeien en consumenten steeds meer op zoek zijn naar het gemak van online. Iets wat ook tot uitdrukking komt in de groeiende populariteit van verse maaltijdboxen die via internet besteld en aan huis bezorgd kunnen worden. De vraag is of hier ook kansen liggen voor de verkoop van bloemen. Gastsprekers die op deze vraag ingingen waren Mark Kolster van Naturals en Nicky Verbaan en Chris Geertsma van Flowder.com, twee vernieuwende retailformules.

Uniek concept noodzakelijk om als bloemist te overleven

De eerste gastpreker, Mark Kolster van Naturals, gaf aan dat zijn vernieuwende retailformule staat voor kwaliteit, originaliteit en authenticiteit. Zij levert via een aantal fysieke winkels (bricks) en de online winkel (clicks).

Mark Kolster schetste in zijn verhaal allereest de bedreigingen voor bloemisten, zoals het grillige koopgedrag van de consument die steeds vaker online koopt, de daling in het aantal bloemisten en het feit dat jongeren minder vaak voor het vak kiezen. Aan de andere kant ziet Kolster ook kansen, omdat het omzetaandeel van bloemisten met 60% stabiel is.

Volgens Kolster bieden voornamelijk het internet en landelijke bezorging grote kansen voor de branche, maar hiervoor is het wel noodzakelijk dat er gebouwd wordt aan een onderscheidend merk met een duidelijke uitstraling. De overlevingstip voor bloemisten van Kolster is dan ook dat ze een onderscheidend concept moeten hebben om consumenten aan zich te kunnen binden.

Bloemen zijn een beleving

Nicky Verbaan en Chris Geertsma spraken namens Flowder.com, een nieuw digitaal platform voor het bestellen van bloemen. Flowder zet  bloemen als lifestyle product in de markt en legt daarmee de nadruk op beleving en emotie. Bloemen zijn een beleving en Flowder heeft zichzelf als doel gesteld om consumenten wow-gevoel te bezorgen, of zoals zij het zeggen: ‘Flowder up!’ Een unieke verpakking en fotografie kunnen hieraan bijdragen, de consument moet denken ‘dat wil ik hebben!’ Uiteraard biedt een online bloemenwinkel consumenten ook het gemak waaraan ze steeds meer behoefte hebben.

Zijn Bricks & Clicks de toekomst?

Bloemen zijn hot en consumenten willen steeds meer het gemak van online winkels. De conclusie die we na deze inspirerende dag kunnen trekken, is dan ook dat er kansen zijn voor snijanthurium als product om online te groeien en een jong publiek aan te spreken met een onderscheidend concept dat een beleving biedt.

Het belang van de fysieke winkel mag echter zeker niet uit het oog verloren worden. Het is een goed middel om de consument ook offline een belevenis te bieden.