We gebruiken cookies

We gebruiken de nodige cookies om de website zo goed mogelijk te laten werken.
Ga akkoord met het gebruik van additionele cookies voor de beste ervaring.
Bekijk voor meer informatie onze privacy statement.

Interview Frans van de Weijer, teler in Brazilië

Interview
Frans van de Weijer van Ecoflora is een grote teler in Brazilië. Hij woont daar al bijna 40 jaar en heeft met zijn bedrijf een enorme ontwikkeling doorgemaakt.

U bent in 1978 geëmigreerd naar Brazilië. Waarom heeft u die stap genomen?
Ik ben in augustus 1978 naar Brazilië geëmigreerd, omdat ik een potplantenkwekerij wilde opzetten. Daar ik niet uit de land- en tuinbouwsector kom en mijn vader geen middelen en mogelijkheden had om mij te helpen dit op te zetten, heb ik voor emigratie naar Brazilië gekozen: een land waar voor het starten van een potplantenbedrijf minder kapitaal nodig was en waar een grote potentiële markt aanwezig was (en nog steeds is.)

frans 2 interview

Frans van de Weijer

Kunt u wat over uw bedrijf vertellen?
Ik ben in september 1980 begonnen met mijn bedrijf op een gehuurde kavel waarop een kleine schaduwhal en wat kippenhokken stonden. Wij hebben de pannen van het dak van de kippenhokken gehaald, er plastic op gespannen en een bordje op de deur met daarop ‘kas’ gemaakt. Dit waren onze eerste kassen. Wij teelden toentertijd varens voor de lokale markt.

In 1983 heb ik bij het centrum van Holambra een kavel gekocht van 10 hectare (ha). Op deze locatie zijn wij nog steeds gevestigd. De 10 ha is in de loop der tijd meer geworden door de aankoop van enkele buren. Hier bevinden zich nu 9,5 ha kassen en ongeveer 6.000 m2 schuur, waar wij op 3 ha jonge phalaenopsis planten, 12 cm pot en 6 cm pot phalaenopsis telen, 1 ha jonge planten Dendrobiumphalaenopsis, 2,5 ha Oncidium en Intergeneric en 3 ha bromelia’s.

Daarnaast hebben wij in de loop der tijd nog verschillende andere kavels gekocht rond Holambra. Op één van die percelen hebben wij 6,5 ha met schaduwhallen en één ha met kas voor Dendrobiumphalaenopsis voor de pot.

Op een andere kavel op 20 km van Holambra vandaan, waar wij 340 ha hebben, telen wij sinds 1999 ongeveer 50 ha met Amaryllis bollen voor de internationale markt. Sinds 3 jaar zijn wij op deze locatie een nieuw kassenkomplex aan het bouwen waar wij 20 ha land hebben gevlakt voor de toekomst. Hier telen wij nu 3,5 ha phalaenopsis 12 cm pot en hebben wij een schuur van 8.000 m2. Op dit moment zijn wij 13.000 m2 aan het bijbouwen voor uitbreiding. Op deze kavel telen wij ook 80 ha Eucaliptus bomen voor eigen energie vooziening (houtketels). Wij hebben in totaal 240 werknemers.

Buitenaanzicht Ecoflora, Brazilië

In vergelijking met andere orchideeëntelers in Holambra, is uw bedrijf groot. Hoe heeft u dit allemaal georganiseerd?
Al met al hebben wij een behoorlijk areaal met orchideeën en zijn wij met het totale orchideeënpakket de grootste orchideeënteler in Brazilië. Wij telen op vier locaties en elke locatie heeft een eigen manager en kweker. In de loop der jaren heb ik een goede ploeg medewerkers om mij heen opgebouwd, waar ik op kan rekenen.

Waarom heeft u destijds gekozen voor de teelt van orchideeën?
Ik heb gekozen voor de orchideeën daar deze plant enorm in opkomst was in Europa en het een teelt is waar niet iedereen zomaar even in stapt. Het vergt een lange adem, veel kapitaal en veel kennis.

Jullie veilen alles via de veiling van Holambra. Waarom hebben jullie hiervoor gekozen?
Het gros van het aanbod van planten in Brazilië is op en rond Holambra, dus Holambra is in Brazilië het centrum voor de bloemenhandel geworden. Handelaren die grote homogene partijen nodig hebben, kunnen dit alleen bij veiling Holambra kopen. Door de markt als telers samen met de veiling te benaderen, dus in een zekere samenspraak met collega’s, krijgen wij een beter inzicht in het aanbod. Zodoende proberen wij de planten zonder grote verrassingen en schommelingen te vermarkten en tevens proberen wij in te spelen op aanbodspieken of -dalen en hierdoor een maximale opbrengst uit de markt te halen. Als iedereen individueel, zonder inzicht in de markt te hebben, planten zou aanbieden, worden wij totaal uitgekleed door de handel.

Wat doet u, naast het leveren van een kwalitatief goed product, nog meer om de plant interessant te maken voor (potentiële) klanten? Richt u zich met de teelt op een specifiek marktsegment?
Wij hebben er voor gekozen om een grote productie op te zetten en daarvoor hebben wij klanten nodig die die grote aantallen kunnen hebben. De groeimarkt in Brazilië is vooral de supermarkt, bouwmarkt, gardencenters en petshops; dit is dan ook het segment waar wij voor gekozen hebben.

verpakking Ecoflora in Brazilië interview

Verpakking Ecoflora in Brazilë

tradiotnele verpakking Brazilië interview

Traditionele verpakking in Brazilië

Wij verpakken de planten in hoezen van bopp (folie) met een dichte bodem, zoals in Nederland gebruikelijk is en in eenmalige plastic trays. Op de Braziliaanse markt daarentegen worden de phalaenopsis traditioneel aangeboden in een hoes voor de plant en elke tak krijgt ook nog eens zijn eigen hoes. Zeer bewerkelijk. Tijdens de plantenbeurzen en speciale data proberen wij altijd wat te provoceren en iets anders te doen om op deze wijze aandacht te krijgen of discussies uit te lokken. Ook doen wij veel aan productmarketing door planten aan TV programma’s, tijdschriften en reclames ter beschikking te stellen.

Één van onze acties is de website ‘www.pote12.com.br’. Deze actie hebben wij ondernomen om de 12 cm pot te promoten, daar de Braziliaanse handel erg sceptisch was ten opzichte van een kleinere pot. Tijdens deze actie hebben wij alle (potentiële) klanten benaderd en uitleg gegeven over de mogelijkheid om meer te verdienen aan de 12 cm pot.

Nu, een paar jaar later, omvat de 12 cm pot haast 50% van het aanbod op de markt. Tijdens deze actie hebben wij ook een app ontwikkeld waar de handelaar op een simpele wijze, door het invoeren van enkele gegevens, kon zien wat hij meer verdiende met de 12 cm pot in zijn vrachtwagen ten opzichte van de 15 cm pot.

Wat is volgens u het verschil tussen het telen en vermarkten van potplanten in Brazilië en Nederland?
Een groot verschil is dat wij hier relatief weinig aanbieders en weinig kopers hebben. Dit maakt de markt grilliger. Een probleem bij één teler kan zomaar een tekort veroorzaken op de markt en als één supermarktketen één week niets koopt, kan dit al gevolgen hebben voor de prijsvorming.

Doordat wij alleen op de Braziliaanse markt verhandelen, hebben wij te maken met één economie. In Nederland daarentegen is de handel door heel Europa en daarmee iets minder afhankelijk van economische schommelingen. Wij verhandelen meer dan 90% van onze productie via bemiddeling. Wij hebben onze contacten met de handel en in samenspraak met de veiling doen wij de verkoop.

kas 2 interview

In de kas

Wat zijn uw teelttechnische uitdagingen?
In de teelt in Brazilië zijn de zomermaanden het moeilijkst. In deze periode hebben wij hoge temperaturen buiten de kas (30°C – 36°C) bij vaak een hoge luchtvochtigheid. Om de kassen te koelen gebruiken wij een pad & fan systeem en bij een hoge luchtvochtigheid resulteert dat in minder
koelcapaciteit van de pad & fan. Om de luchtvochtigheid laag genoeg te houden bij deze hoge temperaturen stoken wij vaak in de hete zomer. Wij hebben geen kunstlicht waardoor het in bepaalde periodes van het jaar niet meevalt om de gewenste hoeveelheid licht (PAR som) te halen.

Wat zijn voor Ecoflora de grootste uitdagingen voor de toekomst?
De overgang naar de volgende generatie. Ik heb twee dochters en één zoon die in het bedrijf actief zijn.

Wat is uw visie op het product phalaenopsis en wat betekent dit voor de positie van Ecoflora over 5 jaar?
De phalaenopsis heeft nog een lange weg te gaan in Brazilië. Het staat nog in de kinderschoenen. Aan de ene kant zie je dat er telers zijn die grotere productie eenheden opzetten, maar ook zie je dat er steeds meer niche markten worden aangeboord. De telers zijn zich meer aan het
specialiseren op een bepaald marktsegment. Tot enkele jaren geleden hadden wij alleen phalaenopsis in een 15 cm pot als aanbod. Nu hebben wij 15, 12, 9 en 6 cm en cascade.

Initiatieven van de veiling om meer potentiële klanten te benaderen, vooral super- en bouwmarkt ketens, begint
resultaten op te leveren. Meerdere nieuwe ketens ‘ontdekken’ onze sector. Op dit moment zit de Braziliaanse economie in een recessie en het zal wel enkele jaren duren om daar weer gezond uit te komen. Echter, de Braziliaanse markt telt veel consumenten en bij een lichte economische groei kunnen wij al veel meer handel verwachten. Ik ben dus zeker positief over de toekomst van phalaenopsis in Brazilië.

Anthurinfo
Dit interview is onderdeel van Anthurinfo mei 2016. Klik hier voor de complete editie van de Anthurinfo.