We gebruiken cookies

We gebruiken de nodige cookies om de website zo goed mogelijk te laten werken.
Ga akkoord met het gebruik van additionele cookies voor de beste ervaring.
Bekijk voor meer informatie onze privacy statement.

In gesprek met Nara Horticultural Co., Ltd.

Nara Horticultural Co. Ltd is al meer dan 20 jaar onze distributeur in Zuid-Korea. Het bedrijf is marktleider in het sierplantensegment, mede doordat zij een landelijk distributiekanaal hebben. Bovendien zijn ze gestart met retailactiviteiten (zowel online als offline) in combinatie met een tuincentrum met bakkerscafé dat zowel de sfeer als de algehele klantervaring bevordert.

We spraken met Michael Chae, Algemeen Directeur: “We zijn een trots lid van de tuinbouwindustrie van Zuid-Korea en we houden van wat we doen!”

Kunt u ons iets vertellen over de geschiedenis van het bedrijf?
Onze geschiedenis gaat terug tot 1976, met de oprichting van Dae-ah Nursery door Wansik Chae. In 1999 werd Nara Horticultural een besloten vennootschap en de oprichter Wansik Chae werd benoemd tot CEO. Drie jaar later bereikte wij een belangrijke mijlpaal door ons om te vormen tot een land- en tuinbouwbedrijf en Michael Chae aan te stellen als nieuwe CEO. Een paar jaar later lanceerden we ons eerste groothandelstuincentrum dat telers verbindt met detailhandelaars. Vorig jaar openden we een nieuwe retail & online bedrijf met ons eigen merk ‘Green Platform’: Nara Horticultural Mega Retail Center is geopend op 5 augustus 2022.

Kunt u ons iets vertellen over wat u doet?
Wij hebben jarenlange ervaring in sierteelt en werken samen met veredelingsbedrijven van over de hele wereld. Wij leveren nieuwe rassen aan Zuid-Koreaanse telers op basis van partnerschappen met onze leveranciers en veredelaars uit het buitenland.

Wij leveren al meer dan 15 jaar planten aan binnenlandse groot- en detailhandelaren en aan onze telers. We hebben ook een groot distributiecentrum waardoor we met grote franchisewinkels kunnen werken. Onze handel verbindt telers, groothandelaren en uiteindelijk de consument.

U bent geen teler, maar distributeur. Kunt u uitleggen wat u doet, vooral met betrekking tot Anthura en haar Koreaanse klanten?
Onze grootste kracht ligt in de samenwerking met onze deskundige telers van anthurium variëteiten. Zij zorgen voor een glimlach op het gezicht van de Koreaanse consument. Wij zijn gespecialiseerd in een nauwe samenwerking met onze overzeese partners om jonge planten van de hoogste kwaliteit te verkrijgen en deze aan onze partners te leveren. Wanneer ze geteeld zijn tot eindproduct, komen de planten aan in ons cash-and-carry centrum voor landelijke distributie. Uiteindelijk komen de prachtige anthurium variëteiten in de schappen van de detailhandel, inclusief onze eigen nieuwe winkel. Het creëren van deze waardevolle zakelijke synergie is wat we doen en het houdt ons gemotiveerd om onszelf naar een hoger niveau te brengen.

U bent onlangs een tuincentrum begonnen. Kunt u ons uitleggen wat uw motivatie was om dit te doen?
De belangrijkste factor om onze detailhandel te starten is dat wij de snelle technologische ontwikkelingen wilden benutten. Door met ons bedrijf ook online te gaan, kunnen wij nieuwe doelgroepen en dus meer mensen bereiken. Bovendien heeft het post-pandemische tijdperk veranderingen teweeggebracht in het consumentengedrag en de bestedingsgewoonten. Ons doel is dan ook om voorop te lopen in de lifestyle-trend door een nieuwe ‘Cool Green’-houding te creëren in een gezellige omgeving die onze klanten een unieke ervaring biedt. Nergens anders in Zuid-Korea worden de diensten van een volledig tuincentrum gecombineerd met een café.

Wat zijn de grootste verschillen met Nederland op het gebied van verkoop, productie, en duurzaamheid?
De tuinbouwsector en de productiefaciliteiten in Nederland zijn veel geavanceerder dan in Zuid-Korea. Daar kunnen wij hier veel van leren. Daarom zijn we erg trots op de samenwerking met Anthura. Een van onze langetermijndoelen is deel te nemen aan de ontwikkeling van de tuinbouwindustrie en een zinvolle bijdrage te leveren aan de volgende generatie.

Wat kunnen Nederlandse bedrijven van u leren?
Tradities levend houden en samen groeien als partners zijn wat ons betreft de belangrijkste componenten voor succes. Zoals eerder gezegd, werken en leren wij graag van de Nederlanders. Waar we in de toekomst rekening mee moeten houden, is dat we de trend moeten kunnen lezen en snel de nodige veranderingen moeten doorvoeren voor het ultieme resultaat.

Wat kunt u van Nederland leren?
Nederlanders waarderen de traditie van rustige en aangename leefruimtes. Die komen zowel in woningen als in kantoren tot uiting. Nederlanders houden van zonlicht en transparantie. Daarom hebben zij grote ramen, verse bloemen en stijlvolle en tegelijkertijd praktische meubels. Deze waarden zijn diep verankerd in de Nederlandse cultuur. Als trendsetter op het gebied van lifestyle zijn deze waarden inmiddels ook in onze bedrijfsvoering verankerd en is het nu onze taak om de Zuid-Koreaanse markt daar ook deelgenoot van te maken.

In hoeverre heeft de energiecrisis in Europa invloed op het bedrijf?
De oorlog in Oekraïne en de wereldwijde inflatie hebben ons allemaal voor uitdagingen gesteld en we zien de prijzen van alle artikelen uit Europa stijgen. We volgen de huidige ontwikkelingen nauwlettend, zodat we adequate plannen kunnen maken voor de lange termijn.

Hoe ziet u de toekomst van uw bedrijf?
We verwachten dat onze nieuwe retailbedrijf de komende 5 jaar met 40% zal groeien, inclusief de online winkel. Daarnaast willen wij  rond 2026 nog drie winkels in Seoul openen. We gaan ons volledig toeleggen op de uitbreiding van onze activiteiten.

Welke rol speelt Anthura hierin?
Anthura is een van onze belangrijkste partners waarmee we al twee decennia samenwerken. We rekenen op Anthura om voortdurend meer spannende en mooie anthurium variëteiten te introduceren, zodat we de huizen van de Zuid-Koreaanse consument kunnen vullen met een exquise assortiment anthurium potplanten. We kijken uit om, mede door de leveringen en expertise van Anthura, te blijven groeien!