Interview met Double H Nurseries uit het Verenigd Koninkrijk

Double H is een bruisend familiebedrijf dat zich toelegt op het leveren van innovatieve en mooie producten voor hun klanten. Zij combineren hun kernwaarden met innovatief denken om zich te concentreren op toekomstgericht denken, het leveren van kwaliteitsproducten om vervolgens successen te boeken. Het bedrijf breidt zich uit en heeft als doel tuinbouwproducten te leveren die met passie worden geteeld, met trots worden gepresenteerd en door iedereen geliefd zijn.

Double H, dat in 1961 werd opgericht, is al geruime tijd marktleider op het gebied van kamerplanten en levert meer dan 4,5 miljoen kamerplanten aan supermarkten in het Verenigd Koninkrijk. Zij hebben veel geïnvesteerd in de modernste productiefaciliteiten in het Verenigd Koninkrijk en zijn toonaangevend in de sector met innovatieve, duurzame en efficiënte productiemethoden (https://www.doubleh.co.uk/).

Wij spraken met Mark Riley, kwaliteitsmanager, en Howard Braime, teeltmanager, over de huidige uitdagingen, internetverkoop, duurzaamheid en nog veel meer…

Kunnen jullie ons iets over jezelf vertellen?
Mark: “Ik ben kwaliteitsmanager (Quality Manager) bij Double H Nurseries en dus verantwoordelijk voor de kwaliteit van de planten. Dit omvat de planten die op onze kwekerij worden gekweekt, maar ook de planten die door onze contractanten zowel in het Verenigd Koninkrijk als in Nederland worden gekweekt.”

Howard: “Mijn naam is Howard Braime en ik ben teeltmanager (Crop Growth Manager). Dit betekent dat ik verantwoordelijk ben voor de teelt van alle gewassen op de kwekerij, inclusief de orchideeën. Mark en ik werken allebei al ongeveer 30 jaar voor Double H.”

Het orchideeënteam onder de LED’s die Double H aan het testen is: van links naar rechts Howard Braime, Julianna Mihailova, Dorota Turner, Karen Jamison, Pawel Szwagierek, Malcolm Gregory and Mark Riley.

Wie is Double H en wat doen jullie?
Howard: “Double H is een familiebedrijf dat in 1961 is opgericht. Wij telen, verkopen en leveren ongeveer 4,5 miljoen kamerplanten per jaar. Een aantal van de grootste toonaangevende supermarkten zijn onze klanten. De drie belangrijkste gewassen die wij telen zijn orchideeën, chrysanten en bladplanten. Daarnaast verbouwen we in bepaalde perioden van het jaar verschillende seizoensgebonden gewassen.”

Mark: “De kwekerij is eigendom van de familie Stevenson en een van de oprichters, Hugh Stevenson, heeft nog steeds een belang in het bedrijf. Zijn zoon Neil Stevenson was de afgelopen 30 jaar directeur, maar heeft het bedrijf nu overgedragen aan zijn neef, Andy Burton, die nu algemeen directeur is. In de afgelopen 60 jaar is de jaarlijkse omzet gegroeid tot 35 miljoen pond per jaar We leverden voornamelijk aan grote supermarktketens in het Verenigd Koninkrijk tot voor kort. Onlangs zijn wij een onlinebedrijf begonnen met de naam ‘Love Orchids’, dat aan de consument verkoopt, en een ander onlinebedrijf met de naam ‘The Horti House’ (www.thehortihouse.co.uk), dat phalaenopsis en bladplanten in het’ groot verkoopt aan tuincentra en bloemisten.

Wat is de geschiedenis van het bedrijf?
Howard: “Zoals ik al zei, Double H is opgericht in 1961. Wij hebben de locatie in de loop der jaren geleidelijk aan gemoderniseerd door in 2005 een moderne locatie van 2 hectare te bouwen, waar wekelijks 30.000 potchrysanten van 14 cm worden geteeld. In 2007 bouwden we een locatie van 1,6 hectare die phalaenopsis kweekt, die we in 2012 bijna verdubbelden. We hebben onlangs een nieuw magazijn gebouwd om verpakkingsmateriaal op te slaan en een aantal van onze online producten te verpakken. We begonnen met het kweken van Afrikaanse viooltjes en groene bladplanten, waarna we in de jaren 2000 overschakelden op Begonia en Poinsettia, samen met potchrysanten. Wij zijn ongeveer 10 jaar geleden begonnen met rozen, maar zijn daar onlangs mee gestopt om weer bladplanten te gaan kweken. Omstreeks 2002 zijn we met succes proeven gaan uitvoeren met het telen van halfvolgroeide phalaenopsis. Vanwege dit succes hebben we besloten een speciaal voor dit doel ontworpen kas te bouwen. We begonnen ook meer afgewerkte planten van vele soorten te importeren om ons assortiment voor de supermarkten uit te breiden, wat ook hielp onze omzet te verhogen.”

Waarom hebben jullie gekozen voor phalaenopsis?
Howard: “Phalaenopsis is al vele jaren een van de populairste kamerplanten en daarom vroegen onze supermarktklanten ons om er een aantal in het Verenigd Koninkrijk te telen. We hebben deze kans toen gegrepen.”

Jullie verkopen alleen planten in het Verenigd Koninkrijk. Hoe zijn je verkoop en distributie georganiseerd?
Mark: “We hebben ons eigen verkoop- en productontwikkelingsteam dat rechtstreeks aan de supermarkten verkoopt. Wij leveren meestal planten aan de distributiecentra van de supermarkten en maken gebruik van transportbedrijven voor de distributie naar de regionale depots van de supermarkten. Wij maken bijvoorbeeld gebruik van het bedrijf Gist (https://www.gistworld.com/) om onze planten naar de supermarktdepots te vervoeren.”

Kort geleden zijn jullie begonnen met het verzenden van kleine aantallen planten in dozen rechtstreeks van de kwekerij naar tuincentra en bloemisten. Waarom hebben jullie hiervoor gekozen?
Howard: “Het antwoord hierop is tweeledig. Wij meenden dat dit een kans was om minder afhankelijk te worden van alleen de supermarktklanten en tuincentra hadden ons al vaak om ons product gevraagd, maar wij waren daar niet op ingesteld. Sinds Brexit is het importeren van planten in kleine aantallen duurder geworden, dus hiermee hopen wij een gat in de markt op te vullen, omdat we nu een goede relatie hebben met koeriersbedrijven.”

Begin 2020 werd Brexit een feit, kort daarna stak COVID-19 de kop op. Bovendien zijn de energiekosten in 2022 drastisch gestegen als gevolg van onder meer de oorlog in Oekraïne. Al met al stonden jullie voor enorme veranderingen en uitdagingen waar jullie zelf geen invloed op hadden.

Wat is er voor jullie veranderd na Brexit en hoe gaan jullie daarmee om?
Howard: “We hebben een klein depot moeten opzetten in de gebouwen van John Pronk (www.johnpronk.nl/en/), een specialist in complexe logistiek, om ons te helpen planten uit Europa efficiënt te importeren. Het vinden van arbeidskrachten is ook erg moeilijk geworden.”

Ten tijde van COVID-19 hebben jullie een webshop gemaakt. Kun je ons daar meer over vertellen?
Mark: “Toen Covid begon wisten we niet zeker of de supermarkten nog wel planten zouden blijven verkopen. De meeste zijn in de eerste week gestopt met leveringen, omdat zij de extra vraag naar voedsel niet aankonden toen de restaurants en afhaalrestaurants sloten. Dus moesten we snel een plek vinden voor 38.000 phalaenopsis per week. We hadden de website “loveorchids” al, want die hadden we gelanceerd op de Chelsea Flower Show in 2016. Maar we gebruikten die alleen als een blog om klanten te helpen bij het verzorgen van orchideeën. Dus stuurde onze collega Andy Burton een team aan, dat gebruik maakte van de kans om heel snel op deze website te beginnen met de verkoop van phalaenopsis toen de supermarkten ofwel geen planten meer aannamen ofwel het een paar weken rustiger aan deden.”

Waarom is de webshop volgens jullie zo’n succes?
Mark: “Uiteraard heeft Covid de website een impuls gegeven en dit heeft het bedrijf tijdens de pandemie gered. Het bedrijf wil nog steeds graag inspelen op de nieuwe golf van online winkelen waar het publiek nu om vraagt. Een groot deel van de jongere werkende bevolking wil winkelen vanuit het comfort van hun eigen huis.”

Hoe is je energievoorziening geregeld?
Howard: “Onze belangrijkste warmtebron is een in 2016 geïnstalleerde biomassaketel die afvalhout verbrandt. Dit wordt geregeld door het milieuagentschap dat de uitstoot controleert. We verbranden ook een kleine hoeveelheid gas dat van tevoren wordt gekocht voor CO2-productie en stand-by warmte. We kunnen ook olie verbranden.”

In hoeverre raakt de energiecrisis in Europa jullie en hebben jullie als gevolg daarvan veranderingen in de bedrijfsvoering doorgevoerd?
Howard: “We zijn gestopt met de teelt van onze 10,5 cm rozen, omdat we er geen toekomst in zagen. We denken dat het heel moeilijk wordt om dit product duurzaam te maken.”

Duurzaamheid staat hoog op je agenda. Wat doet Double H aan duurzaamheid?
Mark: “We hebben de biomassaketel en testen enkele led-lampen op onze productielocaties en hopen er dit jaar een aantal te installeren. We verminderen ook plastic waar mogelijk, telen loof in turfvrije compost en maken ons klaar voor andere gewassen.”

Led met roze gloed in de kassen.

Wat zijn je doelstellingen op het gebied van duurzaamheid?
Howard: “We hopen tegen 2027 volledig turfvrij te zijn en dat geldt ook voor het turf in eventueel plugmateriaal. Wij hopen in de komende jaren in een groot deel van de productielocaties led-lampen te hebben. We hebben enkele zonnepanelen, maar moeten dit uitbreiden.”

Hoe zie je de toekomst van je bedrijf en wat zijn de grootste uitdagingen?
Howard: “Energie blijft een van onze grootste knelpunten wanneer ons contract met vaste prijzen afloopt. Arbeidskrachten om onze gewassen te verbouwen en te verpakken vormen ook een enorme uitdaging, evenals het verminderen van het gebruik van plastic. Wij geloven dat duurzame teelt de toekomst is en zijn van mening dat ons aanbod van in het Verenigd Koninkrijk geteelde planten die aan supermarkten en tuincentra worden geleverd, jarenlang in trek zal zijn.”

Wat maakt jullie uniek?
Mark: “Ons sterke team voor productontwikkeling en ons verkoopteam dat dicht bij de markt staat, zijn zeer uniek evenals het feit dat we in het Verenigd Koninkrijk geteelde planten op internetplatforms kunnen aanbieden.”

Hoe ervaren jullie de samenwerking met Anthura?
Mark: “Anthura heeft bewezen een zeer betrouwbare leverancier van gezonde jonge planten te zijn. De planten zijn gelijk verdeeld in de trays en gelijkmatig van grootte. Dit geldt niet alleen voor hetzelfde ras, maar ook voor de maat en grootte tussen verschillende rassen.”

Howard: “Onze Account Managers Gert en Laura zijn ook zeer flexibel met variëteiten. Als de eisen van onze klanten veranderen, kijken ze altijd of de kleurenmix nog wel beantwoordt aan de vraag en zo niet, proberen ze die waar mogelijk aan te passen.”

Wit Led van Heliospectra (https://www.heliospectra.com/).