Interview met Debbie Olsthoorn van Stichting Promotie Anthurium

Sinds februari dit jaar heeft Debbie Olsthoorn het stokje overgenomen van Claudia Broch als Marketing Manager bij Stichting Promotie Anthurium. Debbie is 25 jaar, woont in het Westland en heeft European Studies aan de Haagse Hogeschool met specialisatie marketingmanagement gestudeerd. 

Ze is begonnen bij orchideeënkweker Opti-flor en kwam al snel tot de conclusie dat de sierteeltsector de sector is, die haar blij maakt. Met het doel zichzelf verder te ontwikkelen is zij een nieuwe uitdaging aangegaan bij de Stichting Promotie Anthurium, als marketeer. Een uitdagende functie die zij met veel plezier vervult. 

Debbie in gewas met snijanthurium Jumbo.

Waar staat Anthuriuminfo voor?
Stichting Promotie Anthurium is een collectief van zowel pot- als snijanthurium telers en veredelaars die hun krachten hebben gebundeld voor promotie in onder andere Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. 

 Mijn doel als marketeer is om de anthurium te blijven positioneren als trendy product in de belangrijkste afzetlanden via offline en online activiteiten. Daarbij is het belangrijk om de USP’s van de anthurium kenbaar te maken bij de consument. 

Wat is daarbij de doelgroep die jij bereiken wilt?
De voor ons belangrijkste consumentendoelgroep is de ‘Aestetic Explorer’: creatieve cultuurliefhebbers die waarde hechten aan het ontdekken van nieuwe dingen en hun huis graag inrichten met design, bloemen en planten. Deze consumentendoelgroep heeft een groot aandeel en invloed op de markt. 

Daarnaast richten we ons met onze marketingactiviteiten ook op de handel en bloemist. Dit zijn als het ware onze ambassadeurs die ons kunnen versterken in het overbrengen van de ‘anthurium boodschap’ naar de consument.  

Welke acties worden er zoal georganiseerd?
Wij bereiken onze doelgroep middels offline en online activiteiten waarbij we de USP’s van de anthurium belichten.  

 Activiteiten offline
Het organiseren van ludieke acties, waarbij wij als doel hebben zoveel mogelijk publiciteit te krijgen. Voorbeelden hiervan zijn als volgt: 

Daarnaast verzorgen wij de aankleding van tv-shows of evenementen. De anthurium was onder andere de hoofdbloem in de decoraties tijdens het ‘Urbi et Orbi’: de traditionele zegen die de paus uitspreekt met Kerstmis en Pasen. Ook maakten anthuriums deel uit van de decoraties tijdens het Songfestival en vaak worden er mooie bloemwerken gemaakt met anthuriums voor bijvoorbeeld de Litouwse nationale televisie. 

Urbi et Orbi.

Naast deze activiteiten die gericht zijn op de consument, wordt er ook ingezet op de handel. Zo zijn er een aantal shopper-activaties tot stand gekomen in samenwerking met Bloemenbureau Holland. Onze laatste shopper activatie heeft bijvoorbeeld bij Albert Heijn plaatsgevonden ( https://anthuriuminfo.com/blog/albert-heijn-kamerplanten-top-10-actie-maak-kans-op-prijzenpakket/) 

In september zijn wij gestart met de Anthurium Inspiration Weeks. Tijdens deze weken gaan we langs bij een aantal exporteurs, om de snijanthurium in de spotlights te zetten. Wij hopen dat hier weer mooie samenwerkingen uit voort komen, om de consument te inspireren. 

Activiteiten online
Elke week publiceren wij nieuwe content op ons informatie- en inspiratie platform www.anthuriuminfo.com. Daarnaast zijn wij actief op verschillende social media kanalen.  

Er worden veel samenwerkingen met influencers opgezet. Zij maken de mooiste creaties met onze anthurium planten en bloemen die zij en wij weer kunnen delen via onze kanalen. 

Welke promotionele actie is voor jou het absolute hoogtepunt geweest tot nu toe?
Tijdens de jaarlijkse Paasviering in Rome op zondag 17 april, was de anthurium te bewonderen als hoofdbloem bij de versiering van het Sint-Pietersplein. Met meer dan een miljard mensen die deze jaarlijkse viering aanschouwen was dit zonder twijfel een hoogtepunt. De anthuriums stonden zelfs te schitteren op het balkon, waar de Paus het Urbi et Orbi uitsprak. Ontzettend gaaf dat wij de bloemen hiervoor mochten verzorgen en ik aanwezig mocht zijn om te helpen. 

Hoe blijf jij op de hoogte van alle actuele ontwikkelingen in de markt?
Dankzij het brede netwerk van kwekers en veredelaars, blijf ik goed op de hoogte van alle ontwikkelingen in de sierteelt branche. Ook ontvang ik wekelijks nieuws uit de sector en word ik geïnformeerd over marketingtrends en events. 

Wat staat er voor de komende 12 maanden onder andere op de agenda?
In samenwerking met cymbidium kwekers hebben wij inspirerende arrangementen en boeketten ontwikkeld voor de december maand. Middels een pr-campagne wordt de consument geïnspireerd anthurium en cymbidium in huis te halen. De decemberdecoraties zijn te bewonderen in verschillende lifestyle magazines, zowel online als print. 

Verder zullen wij met Anthurium Info te zien zijn op de Margriet Winter Fair, komt er een leuke samenwerking met het onderwijs aan en zijn wij bezig met het opzetten van een shopper activatie. Daarnaast zijn wij continu bezig met het ontwikkelen van nieuwe inspiratie en informatie; publicaties, samenwerkingen met influencers en sfeerfotografie. Genoeg leuke projecten dus, wordt vervolgd! 

Hoe komen de plannen tot stand?
Vanuit Anthuriuminfo wordt er een driejarenplan opgesteld, wat de leidraad vormt voor de promotionele activiteiten. De onderwerpen in dit plan haken aan op de doelen van de stichting en alle betrokkenen. Vorig jaar stemden de kwekers en veredelaars in het collectief voor het doorzetten van de promotieplannen voor de komende drie jaar.  

Wat is jouw ultieme doel om te bereiken met Anthuriuminfo?
“De anthurium heeft een oubollig imago” is wat je vaak hoort, maar tóch wordt de anthurium steeds populairder en meer trendy! Ik hoop dat wij in de toekomst mooie internationale samenwerkingen kunnen opzetten, zodat de anthurium niet alleen in onze kernlanden populairder wordt maar door heel Europa en daarbuiten.  

Wat is jouw grootste uitdaging op dit moment?
Op dit moment zie ik externe factoren als onze grootste uitdaging. Gas- en elektraprijzen zijn gestegen en de koopkracht onder consumenten neemt af. Aan ons om uit te leggen en te laten zien waarom de consument tóch een anthurium moet aanschaffen en wat voor waarde deze mooie bloeiende planten en kleurrijke bloemen bieden.